Onze geschiedenis

Onze geschiedenis

Sinds 1615

Grolsch heeft een rijke traditie en een historie die teruggaat tot 1615. Ontdek hoe de kleine brouwerij van toen is uitgegroeid tot het moderne complex van nu. Lees hoe Grolsch zich aanpaste en evolueerde door de eeuwen heen, van fusies tot overnames, tot de huidige moderne brouwerij op de grens van Enschede en Boekelo. Een verhaal over veerkracht, innovatie en vastberadenheid.
 

Welkom in de geschiedenis van Grolsch!

1615 De oprichting van Grolsch

De oprichting van Grolsch

Het begint allemaal op 11 mei 1615, als Willem Neerfeldt een pand in Grol (Groenlo) koopt voor de start van een brouwerij.


Eén van zijn brouwers, Peter Kuijper, zou later bekend worden als dé grondlegger van het Grolsch bier.

Peter Kuijper trouwt met Jenneken, de dochter van Willem Neerfeldt. Uit de overlevering  blijkt dat Peter een hartstochtelijke passie heeft voor het brouwen van het lekkerste bier. Hij probeerde de hand van Jenneken te winnen, want alleen door met haar te trouwen kan hij de brouwerij overnemen, want deze moet in de familie blijven.

Het verhaal gaat dat hij driemaal is afgewezen, omdat zijn bier nog niet perfect is. Pas als hij erin slaagt het ultieme bier met twee hopsoorten te brouwen, stemt ze toe met hem te trouwen.

1676 Peter Kuijper wordt gildemeester

Peter Kuijper wordt gildemeester

In 1676 wordt Peter Kuijper gekozen tot Gildemeester van het brouwersgilde in Grol (Groenlo).


Peter bezit namelijk een geweldig talent voor het brouwen van bier en hij weet zijn vakmanschap te perfectioneren.

In 1684 overlijdt Peter Kuijper als een vermogend man. Zijn familie zet de brouwerij voort, die tot 1876 in hetzelfde pand aan de Kevelderstraat Grol gevestigd blijft. De brouwerij gaat over van zoon op zoon, totdat in 1806 een dochter Kuijper trouwt met een Harperink. De naam van de eigenaar verandert daarmee in Harperink.

De brouwerij krijgt bekendheid onder de naam 'De Klok'. De herberg 'De Lange Gang' is tot in de 20e eeuw in beheer geweest van de familie Harperink. Daar wordt tot op de dag van vandaag natuurlijk Grolsch geschonken.

1876 Een tweede brouwerij

Een tweede brouwerij

Omdat de vraag naar het Grolsche bier blijft groeien wordt er in 1876, net buiten de stadswallen van Groenlo, een tweede brouwerij gebouwd.


Deze brouwerij draagt ook de naam ‘De Klok’ en is gevestigd aan de Eibergseweg.

In Groenlo werd, tot aan de opening van de nieuwe brouwerij in Enschede in 2004, Grolsch bier gebrouwen.

1895 Opening van 'De Enschedesche Bierbrouwerij'

Opening van 'De Enschedesche Bierbrouwerij'

In 1895 besluiten een aantal plaatselijke fabrikanten, handelaren en bankiers een brouwerij op te richten.


Ook in de omgeving zijn er steden met florerende brouwerijen, dus waarom niet in het grote Enschede? De textielindustrie trekt steeds meer mensen aan en schept een groeiende markt. ’De Enschedesche Bierbrouwerij’ (E.B.B.) wordt in 1895 geopend.

1897 Introductie van de Beugelfles

Introductie van de Beugelfles

In 1897 introduceert Theo de Groen de 1/2 liter-beugelfles: met een porseleinen kop, een rubberen ring en een metalen beugel.


Theo de Groen, een Utrechtse brouwer uit een echte brouwersfamilie, koopt in 1897 de Grolsche bierbrouwerij 'De Klok' van de familie Harperink. Zijn drie zoons, Theo, Cobus en Andries, zullen zich later over de brouwerij ontfermen.

In de eerste advertenties wordt de beugelfles geroemd vanwege zijn voordelen:

  • Kwaliteit: steeds vers bier
  • Gemak: geen opener nodig
  • Zuinigheid: u hoeft de fles niet in één keer leeg te schenken.

In de loop der tijd had de kroonkurkfles de biermarkt grotendeels veroverd. Grolsch-directeur De Groen houdt echter vast aan de beugelfles. Zijn motto: "Ik bepaal zelf wel waar ik m’n bier in doe".

1922 Fusie

Fusie

Tijdens de Eerste Wereldoorlog maakt de Enschedesche Bierbrouwerij moeilijke jaren door, waar het na afloop van de oorlog maar matig van herstelt.


Men vraagt daarom Theo de Groen, die vakkundig een brouwerij in Groenlo draait, of wellicht één van zijn zoons (Theo, Cobus en Andries) de Enschedesche Brouwerij uit het slop kan trekken. De Groen is echter meer geïnteresseerd in een fusie met zijn eigen Grolsche brouwerij 'De Klok'. Zo ontstaat in 1922 N.V. Bierbrouwerij 'De Klok' Enschede-Groenlo, met locaties in Groenlo en Enschede.

Andries en Cobus blijven in Groenlo. Theo jr. neemt de leiding over van de brouwerij in Enschede.

1949 Eerste Grolsch reclame

Eerste Grolsch reclame

Om het bier na de oorlogen weer onder de aandacht te brengen, starten de bierbrouwers voor het eerst met het maken van reclame.


Aanvankelijk alleen gezamenlijk ('Het bier is weer best'), maar later kiest Grolsch er voor dit ook alleen te doen.

In 1949 neemt Theo de Groen reclamemaker Gerard Brummer aan. Hij zou later de eerste in de directie worden die niet tot de familie de Groen behoort.

1959 Vakmanschap is Meesterschap

Vakmanschap is Meesterschap

Gerard Brummer bedenkt, na de eerste campagne 'Bierkenners vragen Grolsch', eind jaren vijftig het motto 'Vakmanschap is Meesterschap'.


Dit motto is nog steeds onlosmakelijk met Grolsch verbonden.

Rond 1960 besluit Gerard Brummer de bekende fotograaf Paul Huf te vragen. Paul Huf: "Hij vond dat het meesterschap van de vakman een ideale vergelijking bood met het meesterschap waarmee Grolsch bier werd gebrouwen."

Vele films en fotoreportages van werkende ambachtslieden zouden volgen; het wordt één van de meest gewaardeerde en langstlopende reclamecampagnes ooit in Nederland.

De term 'Vakmanschap is Meesterschap' wordt tot op de dag van vandaag op vrijwel alle producten en reclame-uitingen als een soort 'handtekening' van Grolsch vermeld.

1960 Jaren '60: de nieuwe Beugelfles

Jaren '60: de nieuwe Beugelfles

In de loop der tijd wordt de beugelfles een aantal keren aan het steeds sneller wordende productieproces aangepast.


Ook krijgt hij begin jaren zestig een gestroomlijnder uiterlijk. Tien jaar later wordt het ontwerp nog eens aangepast aan het moderne, volautomatische productieproces.

De typische Grolsch reliëfdecoratie met de hopbellen en de korenaar is tot op de dag van vandaag op de beugelflessen te vinden. In 2008 wordt de groene beugelfles geïntroduceerd.

1972 Grolsch gaat internationaal

Grolsch gaat internationaal

Hoewel Grolsch al sinds 1946 bier exporteert, besluit Grolsch in 1972 écht werk te maken van de export.


Tot dan toe is het bedrijf, dankzij het groeiende succes op de Nederlandse markt, niet echt in het buitenland geïnteresseerd. Overal ter wereld valt dan vooral de groene exportfles mét beugel (de 'swingtop') op tussen de concurrentie van vele importmerken.

1995 Koninklijke waardering

Koninklijke waardering

Het ambachtelijke vakmanschap en de hoge kwaliteit van Grolsch blijft niet onopgemerkt. Grolsch krijgt in 1995 een eervolle onderscheiding.


De brouwerij verkrijgt het predikaat 'Koninklijk', waarmee de naam verandert naar Koninklijke Grolsch.

Voor deze onderscheiding komen alleen Nederlandse bedrijven die al meer dan 100 jaar aanzien genieten en een onberispelijke staat van dienst hebben in aanmerking.

2000 Grolsch en de vuurwerkramp

Grolsch en de vuurwerkramp

Op 13 mei 2000, om iets over half vier in de middag, doet zich een allesvernietigende ontploffing voor op het terrein van SE Fireworks, een vuurwerkfabriek op slechts 200 meter afstand van de brouwerij.


De brouwerij in Enschede blijft dan ook niet gespaard. De brouwerij ligt tijdelijk stil en het kantoorpersoneel trekt noodgedwongen in bij de collega’s in Groenlo. Het duurt een half jaar voor de brouwerij weer in vol bedrijf is.

2004 De nieuwe brouwerij wordt geopend

De nieuwe brouwerij wordt geopend

In 1998 wordt het besluit genomen om een nieuwe brouwerij te bouwen, die de locaties in Enschede en Groenlo zal vervangen. De eerste steenlegging vindt plaats op 30 mei 2002.


In 2004 is de nieuwe brouwerij gereed en wordt het eerste Grolsch bier gebrouwen: volgens (bijna) 400 jaar oude traditie, maar met de modernste technologie. De brouwerij behoort dan tot de meest geavanceerde brouwerijen ter wereld en is zeer efficiënt en milieuvriendelijk.

Onder het motto 'Beter een goede buur dan een verre vriend', brouwt Grolsch dat jaar een bijzonder bier: Grolsch Noaber, speciaal voor alle oude én nieuwe buren.

2005 Opening Proefbrouwerij

Opening Proefbrouwerij

Vanwege de behoefte aan het maken, testen en proeven van innovaties is in 2005 de Proefbrouwerij geopend.


De Proefbrouwerij is de plek is waar onze Meesterbrouwers experimenteren en innoveren op basis van de overtuiging “Ontdek alles, behoud het goede”. Zij hebben de vrije hand om bestaande recepten door te ontwikkelen, traditionele bierstijlen een moderne twist te geven of op basis van hun eigen creativiteit nieuwe bieren en stijlen te ontwikkelen.

2007 Een nieuwe Grolsch-eigen statiegeldfles

Een nieuwe Grolsch-eigen statiegeldfles

Op 5 februari 2007 introduceert Grolsch een nieuwe, transparant groene fles. Hij vervangt het oude bruine pijpje.


De stijlvolle nieuwe fles veroorzaakt, met zijn opvallende design en prachtige details, een ware revolutie in het bierlandschap.

De fles heeft afgeplatte zijkanten, een verticaal Grolsch-reliëf op beide zijden en het symbool van de twee hopsoorten op de schouder.

Bier mag weer gezien worden!

2008 Overname door SABMiller

Overname door SABMiller

In februari 2008 wordt Grolsch een dochteronderneming van SABMiller (afkomstig uit Zuid-Afrika).


Daarmee wordt Grolsch onderdeel van één van de grootste brouwerijen van de wereld.

2015 Grolsch bestaat 400 jaar

Grolsch bestaat 400 jaar

Sinds 1615 zijn wij in 400 jaar tijd uitgegroeid tot één van de oudste en grootste bierbrouwerijen van Nederland.


Om stil te staan bij 400 jaar Grolsch, lanceert Grolsch de nieuwe campagne 'Grolsch viert 400 jaar karakter'. Vakmanschap en karakter, twee pijlers die al sinds de oprichting in 1615 tot het DNA van Grolsch behoren, staan centraal tijdens deze campagne.

2016 Overname door Asahi

Overname door Asahi

Sinds oktober 2016 is Grolsch onderdeel van Asahi Group Holdings, een wereldwijd bier-, sterke dranken-, frisdranken- en voedingsmiddelenbedrijf uit Japan.


Dat geeft ons internationale slagkracht, maakt onze toekomst groter en opent deuren naar nieuwe kansen en mogelijkheden.

2021 Hetzelfde karakter, duurzaam verpakt

Hetzelfde karakter, duurzaam verpakt

Koninklijke Grolsch zet met de introductie van de kartonnen TopClip een nieuwe norm in blikverpakking.


De nieuwe verpakking is 100% plasticvrij en door alle blikfolies in Nederland te vervangen door deze kartonnen TopClip-verpakkingen bespaart Grolsch per jaar ruim 100.000 kg plastic. Deze hoeveelheid komt overeen met ruim 4 miljoen nieuwe plastic tassen en zorgt voor een CO2-reductie van 36% ten opzichte van nieuwe plastic folie en 16% ten opzichte van recyclede plastic folie.

2023 Ons niet-zo-nieuwe- krat

Ons niet-zo-nieuwe- krat

Grolsch introduceert, voor het eerst sinds 2007, het ‘niet-zo-nieuwe’ Grolsch krat: een nieuw krat gemaakt van oude kratten.


We hebben het krat niet alleen een nieuw, fris design gegeven, maar ook ingericht op de toekomst. Zo hebben we ribbels en reliëf toegevoegd, zodat stickers makkelijk te verwijderen zijn en de kratten langer mooi blijven. En het mooiste: de nieuwe kratten zijn voor 98% gemaakt van oude kratten.