Op het moment van het schrijven van mijn blog ben ik net klaar met het maken van de jaarplannen voor 2018 voor de pils merken Kornuit en Peroni. Als Brand Manager is dat één van de vele dingen waar je verantwoordelijk voor bent. Samen met mijn shopper marketing collega’s en met een aantal marketing agencies bedenken we, op basis van de te behalen doelstellingen, hoe we onze merken aankomend jaar gaan activeren. Zo bedenken we campagnes die we op verschillende manieren richting de consument gaan communiceren, denken we na over productinnovaties en over mogelijke verpakkingswijzigingen. Maar ook over hoe we ervoor kunnen zorgen dat meer mensen ons merk gaan ervaren op festivals, in horecagelegenheden en in de supermarkt.
Het mooie aan werken bij Grolsch is dat ik onderdeel uit maak van een grote internationale organisatie, Asahi Europe, maar dat we alle plannen lokaal bedenken. We zijn zelf verantwoordelijk voor het bedenken van deze plannen en daarbij ook voor het managen van de budgetten die hiervoor bepaald zijn. Wat je bij veel grote organisaties ziet is dat de merkplannen centraal bepaald worden en dat lokale markten deze plannen moeten gaan doorvoeren. Dat is bij ons dus niet het geval! Er wordt veel van me verwacht, maar ik krijg ook veel verantwoordelijk. En dit alles geeft me weer de mogelijkheid om veel ervaring op te doen op alle aspecten van marketing.
Onze jaarplannen hebben we gepresenteerd aan de Europese directie en bij goedkeuring gaan we meteen over op de executie fase. Samen met mijn collega’s produceren we de campagne en schakelen we met ons media bureau voor de inzet van deze campagne. We laten alle designs en materialen voor horeca en supermarkt activaties maken en ontwikkelen nieuwe verpakkingen. Alles moet op tijd klaar zijn om volgend jaar de markt in te kunnen. Een erg spannende fase aangezien de executie van je strategie en de plannen die zijn gemaakt het enige is dat de consument ziet en zal onthouden. Je kan nog zulke mooie plannen op papier bedenken maar als deze vervolgens niet goed worden uitgevoerd of niet goed overkomen dan zal je nooit je doelstellingen behalen.
Het gevoel dat ik krijg wanneer ik mijn plannen goed heb uitgevoerd, en wanneer ik bijvoorbeeld onze nieuwe verpakking voor het eerst in de supermarkt zie staan of voor het eerst kan genieten van een eigen festival activatie, dat is voor mij als Brand Manager het mooiste dat er is. Ik kan niet wachten om alle mooie plannen voor Kornuit en Peroni volgend jaar in de markt te zien.