In 1615 begon Willem Neerfeldt een brouwerij in het Gelderse stadje Grolle, het huidige Groenlo. Zijn dochter trouwde met Peter Cuijper die in 1676 werd benoemd tot Gildemeester van het Brouwersgilde in Grolle.
In 1895 werd de inmiddels succesvolle brouwerij De Klok door de nazaten verkocht aan Theo de Groen, een telg uit een echte brouwersfamilie. In hetzelfde jaar besloten een aantal textielfabrikanten, handelaren en bankiers de Enschedesche Bierbrouwerij op te richten.
Tijdens de Eerste Wereldoorlog waren de grondstoffen schaars waardoor de kwaliteit van het bier verloren ging en de omzet fors daalde. De directie besloot de brouwerij daarom te verkopen aan Theo de Groen.
In 1922 fuseerde Bierbrouwerij De Klok uit Groenlo met de Enschedesche Bierbrouwerij tot bierbrouwerij "De Klok" dit is later omgedoopt tot de Grolsche Bierbrouwerij. Als vervanging van de oude brouwerijen in Enschede en Groenlo werd in 2004 de huidige brouwerij in bedrijf genomen. Een modern complex op de grens van Enschede en Boekelo. Sinds oktober 2016 is Grolsch onderdeel van Asahi Breweries Europe Group.
Duik in het rijke verleden van Grolsch als bier en Grolsch als merk. En ontdek hoe de kleine brouwerij van toen is uitgegroeid tot het moderne complex van nu.
Het begint allemaal op 11 mei 1615, als Willem Neerfeldt een pand in Grol (Groenlo) koopt voor de start van een brouwerij. Eén van zijn brouwers, Peter Kuijper, zou later bekend worden als dé grondlegger van het Grolsch bier.
Peter Kuijper trouwt met Jenneken, de dochter van Willem Neerfeldt. Uit de overlevering blijkt dat Peter een hartstochtelijke passie heeft voor het brouwen van het lekkerste bier. Hij tracht nl. de hand van Jenneken te winnen. Alleen door met haar te trouwen, kan hij de brouwerij overnemen, want deze moet in de familie blijven.
Het verhaal gaat dat hij drie maal is afgewezen, omdat zijn bier nog niet perfect is. Pas als hij erin slaagt het ultieme bier met twee hopsoorten te brouwen, stemt ze toe met hem te trouwen.
In 1676 wordt Peter Kuijper gekozen tot Gildemeester van het brouwersgilde in Grol (Groenlo). Peter bezit namelijk een geweldig talent voor het brouwen van bier en hij weet zijn vakmanschap te perfectioneren.
In 1684 overlijdt Peter Kuijper als een vermogend man. Zijn familie zet de brouwerij voort, die tot 1876 in hetzelfde pand aan de Kevelderstraat Grol gevestigd blijft. De brouwerij gaat over van zoon op zoon, totdat in 1806 een dochter Kuijper trouwt met een Harperink. De naam van de eigenaar verandert daarmee in Harperink.
De brouwerij krijgt bekendheid onder de naam 'De Klok'. De herberg 'De Lange Gang' is tot in de 20e eeuw in beheer geweest van de familie Harperink. Daar wordt tot op de dag van vandaag natuurlijk trots het Grolsche bier geschonken.
Omdat de vraag naar het Grolsche bier blijft groeien wordt er in 1876, net buiten de stadswallen van Groenlo, een tweede brouwerij gebouwd. Deze brouwerij draagt ook de naam ‘De Klok’ en is gevestigd aan de Eibergseweg.
In Groenlo wordt, tot aan de opening van de nieuwe brouwerij in Boekelo (bij Enschede), Grolsch bier gebrouwen.
In 1895 besluiten een aantal plaatselijke fabrikanten, handelaren en bankiers een brouwerij op te richten. Ook in de omgeving zijn er steden met florerende brouwerijen, dus waarom niet in het grote Enschede? De textielindustrie trekt steeds meer mensen aan en schept immers een groeiende markt. ‘De Enschedesche Bierbrouwerij’ (E.B.B.) wordt in 1895 geopend.
In deze tijd werkt er in de brouwerij in Groenlo een Utrechtse brouwer, uit een echte brouwersfamilie. Deze brouwer, Theo J. de Groen, koopt in 1897 de Grolsche bierbrouwerij 'De Klok' van de familie Harperink. Zijn drie zoons, Theo, Cobus en Andries, zullen zich later over de brouwerij ontfermen.
In 1897 introduceert Theo de Groen de 1/2 liter-beugelfles: met een porseleinen kop, een rubberen ring en een metalen beugel. In de eerste advertenties wordt deze fles geroemd vanwege zijn voordelen:
In de loop der tijd had de kroonkurkfles de biermarkt grotendeels veroverd. Grolsch-directeur De Groen houdt echter vast aan de beugelfles. Zijn motto: "Ik bepaal zelf wel waar ik m’n bier in doe".
Tijdens de Eerste Wereldoorlog maakt de De Enschedesche Bierbrouwerij moeilijke jaren door, waar het na afloop van de oorlog maar matig van herstelt.
Men vraagt daarom Theo de Groen, die vakkundig een brouwerij in Groenlo draait, of wellicht één van zijn zoons (Theo, Cobus en Andries) de Enschedesche Brouwerij uit het slop kan trekken. De Groen is echter meer geïnteresseerd in een fusie met zijn eigen Grolsche brouwerij 'De Klok'. Zo ontstaat in 1922 N.V. Bierbrouwerij 'De Klok' Enschede-Groenlo, met locaties in Groenlo en Enschede.
Andries en Cobus blijven in Groenlo. Theo jr. neemt de leiding over van de brouwerij in Enschede.
Om het bier na de oorlogen weer onder de aandacht te brengen, starten de bierbrouwers voor het eerst met het maken van reclame. Aanvankelijk alleen gezamenlijk ('Het bier is weer best'), maar later kiest Grolsch er voor dit ook alleen te doen.
In 1949 neemt Theo de Groen reclamemaker Gerard Brummer aan. Hij zou later de eerste in de directie worden die niet tot de familie de Groen behoort.
Gerard Brummer bedenkt, na de eerste campagne 'Bierkenners vragen Grolsch', eind jaren vijftig het motto 'Vakmanschap is Meesterschap', dat nog steeds onlosmakelijk met Grolsch verbonden is.
Rond 1960 besluit Gerard Brummer de bekende fotograaf Paul Huf te vragen. Paul Huf: "Gerard vond dat het meesterschap van de vakman een ideale vergelijking bood met het meesterschap waarmee Grolsch bier werd gebrouwen." Vele films en fotoreportages van werkende ambachtslieden zouden volgen; het wordt één van de meest gewaardeerde en langstlopende reclamecampagnes ooit in Nederland.
De term 'Vakmanschap is Meesterschap' wordt tot op de dag van vandaag op vrijwel alle producten en reclame-uitingen als een soort 'handtekening' van Grolsch vermeld
In de loop der tijd wordt de beugelfles een aantal keren aan het steeds sneller wordende productieproces aangepast. Zo krijgt hij begin jaren zestig een gestroomlijnder uiterlijk. Tien jaar later wordt het ontwerp nog eens aangepast aan het moderne, volautomatische productieproces.
De typische Grolsch reliëfdecoratie met de hopbellen en de korenaar is tot op de dag van vandaag op de beugelflessen te vinden. In 2008 wordt de groene beugelfles geïntroduceerd.
Alhoewel Grolsch al sinds 1946 bier exporteert, besluit Grolsch in 1972 echt werk te gaan maken van de export. Tot dan toe is het bedrijf, dankzij het groeiende succes op de Nederlandse markt, niet echt in het buitenland geïnteresseerd. Overal ter wereld valt dan vooral de groene exportfles mét beugel (de 'swingtop') op tussen de concurrentie van vele importmerken.
Begin jaren tachtig krijgt het reclamebureau de moeilijke opdracht om 'Vakmanschap is Meesterschap' te overtreffen.
Toch ontstaat al snel een nieuwe legendarische slagzin: "Op een dag... drink je geen bier meer, maar drink je Grolsch!". De campagne zet Grolsch neer als een bier van hoge kwaliteit, voor moderne, zelfbewuste mensen met een volwassen, eigenzinnige smaak.
Het ambachtelijke vakmanschap en de hoge kwaliteit van Grolsch blijft niet onopgemerkt. Grolsch krijgt in 1995 een eervolle onderscheiding, die te beurt valt aan Nederlandse bedrijven die al meer dan 100 jaar aanzien genieten en een onberispelijke staat van dienst hebben.
De brouwerij verwerft het predikaat 'Koninklijk', waarmee de naam verandert van Grolsche Brouwerij N.V. naar Koninklijke Grolsch Brouwerij N.V.
In 1997 wordt een nieuwe reclamecampagne gelanceerd. Ditmaal bouwt Grolsch onder het thema 'Komt tijd, komt Grolsch' verder aan het verstevigen van het merk in de hoofden van de consument.
Een prachtig thema dat, net als alle andere campagnes, een aantal filmpjes en advertenties oplevert die vele Nederlanders zich ongetwijfeld zullen herinneren.
In 1997 bestaat de Grolsch beugelfles 100 jaar. Om deze gedenkwaardige mijlpaal uitbundig te vieren, brengt Grolsch maar liefst zes speciale bieren op beugel uit, verdeeld over het jubileumjaar:
Calixtus (januari)
Kanon (maart)
Twee Zwaluwen (mei)
Lodewijk XIII (juli)
Picardijn (september)
De Vierde Wijze (november)
Het krachtige speciaalbier 'Kanon' bleek een blijver, want het is tegenwoordig nog steeds verkrijgbaar.
Op 13 mei 2000, om iets over half vier in de middag, doet zich een allesvernietigende ontploffing voor op het terrein van SE Fireworks, een vuurwerkfabriek op slechts 200 meter afstand van de brouwerij.
De brouwerij in Enschede blijft dan ook niet gespaard. De brouwerij ligt tijdelijk stil en het kantoorpersoneel trekt noodgedwongen in bij de collega’s in Groenlo. Het duurt een half jaar voor de brouwerij weer in vol bedrijf is.
In 2001 gaat een nieuwe reclamecampagne van start, die het merk Grolsch 'toegankelijker' moet maken voor een breder publiek. 'Je hebt bier en je hebt Grolsch' speelt in op een socialer gevoel en straalt uit dat Grolsch een prima bier is voor elk moment.
In 1998 wordt het besluit genomen voor de bouw van een nieuwe brouwerij, die de locaties in Enschede en Groenlo zal vervangen. De eerste steenlegging vindt plaats op 30 mei 2002.
In 2004 is de nieuwe brouwerij gereed en wordt het eerste Grolsch bier gebrouwen: volgens 400 jaar oude traditie, maar met de modernste technologie. De brouwerij behoort dan tot de meest geavanceerde brouwerijen ter wereld en is zeer efficiënt en milieuvriendelijk.
Onder het motto 'Beter een goede buur dan een verre vriend', brouwt Grolsch dat jaar een bijzonder bier: Grolsch Noaber, speciaal voor alle oude én nieuwe buren.
De biermarkt is al enige jaren slinkende, mede door de verdere opmars van andere dranken. In 2005 lanceert Grolsch daarom een nieuwe reclamecampagne met het thema 'Bier op z'n Grolsch'.
Een motto dat, zoals elke campagne die het merk ooit heeft gevoerd, bevestigt dat Grolsch een onderscheidend kwaliteitsbier is.
Op 5 februari 2007 introduceert Grolsch een nieuwe, transparant groene fles. Hij vervangt het oude bruine pijpje. De stijlvolle nieuwe fles veroorzaakt, met z’n opvallende design en prachtige details, een ware revolutie in het bierlandschap. De fles heeft afgeplatte zijkanten, een verticaal Grolsch-reliëf op beide zijden en het symbool van de twee hopsoorten op de schouder.
Bier mag weer gezien worden!
In februari 2008 is Grolsch overgenomen door SABMiller (afkomstig uit Zuid-Afrika)
Grolsch wordt drie keer op rij verkozen tot duurzaamste bierbrouwerij door vergelijkingsorganisatie Rank a Brand. Rank a Brand brengt van een aantal biermerken in Nederland de duurzame prestaties op het gebied van klimaat en milieubeleid in kaart.
Onderdelen waar Grolsch goed op scoort zijn het gebruik van duurzame gerst, hop, verpakkingen en een laag water- en energieverbruik.
Sinds 1615 zijn wij in 400 jaar tijd uitgegroeid tot een van de oudste en grootste bierbrouwerijen van Nederland.
Om stil te staan bij 400 jaar Grolsch, lanceert Grolsch de nieuwe campagne 'Grolsch viert 400 jaar karakter'. Vakmanschap en karakter, twee pijlers die al sinds de oprichting in 1615 tot het DNA van Grolsch behoren, staan centraal tijdens deze campagne.
In oktober 2016 is SABMiller overgenomen door InBev. Met deze overname is Grolsch samen met Peroni en Meantime direct doorverkocht aan Asahi Group uit Japan. Grolsch maakt nu samen met Peroni en Meantime onderdeel uit van de Europese tak van Asahi Group, te weten Asahi Breweries Europe Group.
Met deze overname kunnen nieuwe internationale markten worden aangeboord. Allemaal landen waar Grolsch rijkelijk gaat vloeien. Maar vergeet ook de landen niet waar Grolsch al goed vertegenwoordigd was: Canada, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Australië en tal van andere landen (in totaal ruim 70 landen).