Grolsch Vakmanschap is Meesterschap Fonds investeert in de toekomst
Drie regionale initiatieven gehonoreerd vanuit eigen fonds Grolsch
De drie projecten die dit jaar vanuit het Grolsch Vakmanschap is Meesterschap Fonds een bijdrage ontvangen zijn vandaag bekend gemaakt. Naast vakmanschap en karakter, beide belangrijke waarden voor Grolsch, spelen ook duurzaamheid, inclusiviteit en welzijn een belangrijke rol in de gehonoreerde initiatieven.
Het Grolsch Vakmanschap is Meesterschap Fonds, dat in 2015 is opgericht ter gelegenheid van Grolsch’ 400 jarig bestaan, heeft als doel om bij te dragen aan de sociale en economische groei in de regio. Jaap Hulshof, Manager Corporate Sponsoring en Corporate Events bij Koninklijke Grolsch: “We kunnen weer wat verder vooruitkijken en hebben vertrouwen in de toekomst. De drie projecten die dit jaar gehonoreerd zijn, dragen daar ieder op een eigen, unieke manier aan bij. Duurzaamheid en inclusiviteit staan centraal. Het is belangrijk om naar elkaar om te kijken en elkaar te ondersteunen, en we zijn blij dat we via het Grolsch Vakmanschap is Meesterschap Fonds een bijdrage kunnen leveren aan deze bijzondere projecten uit de regio!”
Vakmanschap en Karakter
Eerder dit jaar konden initiatieven uit Oost-Nederland zich inschrijven voor het fonds. Ze werden door een jury beoordeeld op vijf criteria: vakmanschap & meesterschap, ondernemerschap, innovatie, karakter en duurzaamheid. De jury bestond uit Koert van ’t Hof - Corporate Affairs Director Grolsch -, Irma Bakker - Voorzitter Ondernemingsraad Grolsch -, Susan Ladrak – Sustainable Development Manager Grolsch -, Melanie Koning – Marketing Manager Grolsch - en Jaap Hulshof - Manager Corporate Sponsoring & Corporate Events Grolsch.
De volgende drie projecten voldoen volgens de jury het beste aan de criteria en ontvangen een bijdrage vanuit het Grolsch Vakmanschap is Meesterschap Fonds:
Michiel van den Berg en Meindert van de Berg, de ondernemers achter Blindsight Mobility, zijn respectievelijk slechtziend en blind. Vanuit de overtuiging dat mobiliteit voor blinden en slechtzienden intelligenter kan, zijn ze samen begonnen aan de ontwikkeling van een nieuw product: de Sightguide. De Sightguide is een elektronisch alternatief voor de blindengeleidehond, bij uitstek geschikt voor mensen die niet voor een hond kunnen of willen zorgen. De innovatie wordt geheel op basis van de doelgroep en haar behoeften ontwikkeld; een proces waarin Michiel’s en Meindert’s eigen uitgebreide netwerk tevens een rol speelt. Blindsight Mobility is een initiatief dat dus niet alleen innovatief, maar ook erg inclusief is. Daarnaast speelt duurzaamheid een grote rol in het materiaalgebruik en het design van de Sightguide.
De Sneakerfabriek is een initiatief dat is opgezet vanuit de Stichting Brug naar Werk. Jongeren en jongvolwassenen met een afstand tot de arbeidsmarkt hebben in de Sneakerfabriek de kans om weer een (arbeids)ritme op te bouwen, met als uiteindelijk doel het vinden van een reguliere baan. Dit wordt gedaan via een unieke combinatie van sociaal welzijn en duurzaamheid. Schoenen die naar de Sneakerfabriek worden gebracht, worden schoongemaakt, gerepareerd, en naar wens gecustomized. Tevens leren de jongeren onder begeleiding om zelf sneakers te maken ‘from scratch’, waarbij oude materialen een nieuw leven krijgen. In principe is de Sneakerfabriek dus een combinatie van ambachtseducatie, coaching en arbeidsmarkttoeleiding.
#ZoGroenAlsGrol is een groep van acht ondernemende en gepassioneerde vrijwilligers van de voetbalclub SV Grol uit Groenlo, de ‘geboorteplaats’ van Grolsch. Het doel van deze groep vrijwilligers is om de jeugd in de regio beter bewust te maken van duurzaamheid, zowel nu als in de toekomst. Dit doen ze op basis van vier pijlers: sociale duurzaamheid, circulariteit, energieneutraliteit en multifunctionaliteit. De eigen kracht van de mensen staat bij SV Grol centraal. Eén van de doelstellingen die de vrijwilligers en de vereniging zichzelf gesteld hebben, is dat ze volledig energieneutraal willen worden. Dit gaan ze bijvoorbeeld doen door laadstations voor auto’s te installeren en zonnepanelen te plaatsen. #ZoGroenAlsGrol
DUURZAAM.KARAKTER.
Grolsch’ doelstelling om bij te dragen aan de sociale en economische groei van de regio, is één van de doelstellingen die nagestreefd worden in het kader van Duurzaam & Verantwoord Ondernemen. Met haar duurzaamheidsbeleid DUURZAAM.KARAKTER. focust Grolsch zich op zes speerpunten: het reduceren van CO2-emissie en energieverbruik, het maximaliseren van circulaire verpakkingen, het optimaliseren van transport, het reduceren en veiligstellen van watergebruik, het stimuleren van inclusiviteit en welzijn, en het bevorderen van verantwoord alcoholgebruik.
- EINDE PERSBERICHT –
Terug