Verantwoord alcoholgebruik willen wij graag stimuleren. Lees hierover meer in ons duurzaamheidsverslag.
Duurzame highlights 2023Corporate Affairs Director
"We hanteren een scherp alcoholbeleid waarin verantwoorde commerciële communicatie, het gedrag van eigen medewerkers en het bevorderen van verantwoorde alcoholconsumptie centraal staan."
Veel consumenten genieten van bier. En dat willen we graag zo houden! Natuurlijk willen we als brouwer graag bier verkopen. Maar tegelijkertijd willen we ook waken voor de schadelijke effecten van onverantwoord alcoholgebruik. Het is onze taak om goede informatie te bieden en onszelf verantwoordelijk te gedragen.
Grolsch is voorstander van zelfregulering en handhaving. We geloven niet in het verbieden van alcoholreclame, het verhogen van accijnzen op bier en het bij wet beperken van de verkrijgbaarheid van alcoholische dranken. Dat zijn - naar onze mening - niet de juiste maatregelen om alcoholmisbruik tegen te gaan. Alleen een gerichte aanpak op de doelgroep zorgt ervoor dat de bierliefhebber ook in de toekomst verantwoord van een biertje kan blijven genieten.
Doelstelling
Ons bierportfolio verder uitbreiden met alcoholvrije- en alcoholarme bieren.
Resultaat
Introductie Zomertijd 0.0%.
Doelstelling
Verder vergroten verkrijgbaarheid en zichtbaarheid van al onze 0.0% bieren met name op evenementen, bij studentenverenigingen en in sportkantines.
Resultaat
Tijdens de introductie van het studiejaar is gesampled met 0.0 producten, incl. flyer over verantwoord alcoholgebruik. In jaargesprekken met studentenverenigingen is extra aandacht besteed aan de activatie en verkrijgbaarheid van 0.0%. Daarnaast is bij de Singelloop, Marathon Enschede en Batavierenrace gesampled met 0.0%. Ook hebben we in samenwerking met Veilig Verkeer Nederland een BOB actie gehouden bij de Military en hebben we een bedrag gedondeerd aan Stichting KiKiD, die tevens een voorstelling heeft gegeven voor onze collega's.
Doelstelling
100% van alle Grolsch, De Klok Dranken en Asahi France medewerkers heeft de face-to-face alcoholtraining afgerond.
Resultaat
Behaald.
Koert van't Hof, Directeur Corporate Affairs - Koninklijke Grolsch:
“De gemiddelde alcoholconsumptie in Nederland daalt. Nederlanders drinken op steeds latere leeftijd en steeds minder. Vooral onder jongeren zien we de laatste jaren een sterke daling. Dat is goed nieuws! 92% van alle Nederlanders geniet op een verantwoorde manier van alcohol. Alcoholmisbruik zit dus in de laatste 8%. Dit percentage willen we graag nog verder naar beneden brengen. Daar proberen we met verschillende activiteiten aan bij te dragen. We hanteren een scherp alcoholbeleid waarin verantwoorde commerciële communicatie, het gedrag van eigen medewerkers en het bevorderen van verantwoorde alcoholconsumptie centraal staan. Ook hebben we ons het afgelopen jaar onder meer gecommitteerd aan het Nationaal Preventie Akkoord. We onderschrijven het belang van maatregelen tegen overmatig alcoholgebruik en willen hieraan ook een actieve bijdrage leveren.”
Mark Miedema, Zakelijk Directeur - Stichting Kikid
“Wat ik zo goed vind aan het DVO beleid van Grolsch is dat er heel duidelijk voor zes prioriteiten is gekozen. Dat zijn niet alleen prioriteiten op het vlak van milieu, maar ook op het vlak van omgeving, maatschappij en mens. Juist binnen die laatste twee prioriteiten hebben Grolsch en Kikid elkaar gevonden. Door onze jarenlange samenwerking hebben we al duizenden jongeren in heel Nederland op een mooie en impactvolle wijze kunnen voorlichten over alcohol: zowel live op scholen met onze educatieve theatervoorstelling Booze als via online campagnes. Hiermee richten we ons op jongeren die over niet al te lange tijd de leeftijd bereiken waarop ze alcohol mogen drinken. Een investering als deze wordt verwacht vanuit de maatschappij en Grolsch doet dit al jarenlang: dat is iets om trots op te zijn!”.
De afgelopen periode zijn reclameborden voor alcoholhoudend bier langs amateursportvelden vervangen door 0.0 uitingen. Inmiddels is ruim 99% van de boarding langs sportvelden vervangen. Daarnaast werken we aan het vergroten van de verkrijgbaarheid van alcoholvrij bier op verenigingen en in kantines.
Consumenten letten steeds meer op hun gezondheid en maken bewustere keuzes. Ze kiezen dan ook steeds vaker voor een alcoholvrij bier. Ons portfolio 0.0% bieren hebben we in de afgelopen jaren behoorlijk uitgebreid. Denk hierbij aan Grolsch Weizen 0.0%, Grolsch Herfstbier 0.0% en in maart 2023 introduceerden we Grolsch Zomerbier 0.0%. Met deze introducties spelen we in op de verder groeiende populariteit van alcoholvrije bieren in Nederland. Inmiddels hebben we acht alcoholvrije bieren in ons Grolsch portfolio.
Bij Grolsch vinden wij het belangrijk om verantwoord alcoholgebruik te bevorderen. Daarom zetten wij ons actief in om alcoholmisbruik terug te dringen. In december 2019 hebben wij, in samenwerking met Rijden Zonder Invloed, een nieuwe face-to-face IVA training ontwikkeld voor barvrijwilligers in Nederland die bardiensten draaien bij onder andere verenigingen en evenementen. In deze training, waarin theorie wordt afgewisseld met praktijksituaties, leren deelnemers hoe ze om kunnen gaan met (lastige) situaties rondom verantwoord alcohol schenken. Aan het einde wordt er een toets afgelegd. Na slagen ontvangen de deelnemers een certificaat. Deze training bieden wij actief aan bij al onze klanten met een focus op sport- en studentenverenigingen én evenementen in het hele land, om zo verantwoord alcoholgebruik te stimuleren.
Bekijk hier de video over de nieuwe face-to-face Instructie Verantwoord Alcoholschenken (IVA) training
Vanuit Grolsch communiceren we proactief over verantwoord alcoholgebruik. We maken de consument op verschillende manieren duidelijk dat verstandige consumptie van bier belangrijk is. Dat doen we via de educatieve logo’s op de etiketten, de website www.overAlcohol.nl en landelijke en regionale projecten zoals de Bob-campagne. Daarnaast beoordeelt een interne commissie al onze reclame-uitingen. Die moeten voldoen aan de landelijke Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (STIVA) én aan onze eigen interne reclamecode. Ook intern besteden we veel aandacht aan verantwoord alcoholgebruik.
Stichting Kikid ontwikkelt projecten waarbij er een open en oprechte dialoog wordt aangegaan met jongeren over thema’s die een belangrijke rol in hun leven spelen, zoals alcohol, relaties en geld. Een van hun initiatieven (in samenwerking met STIVA) is Booze, een theatervoorlichtingsproject dat jongeren bewust maakt van de risico’s van alcoholgebruik. Om leerlingen echt te bereiken gaan jongeren zelf de klassen in. Ze spelen verschillende scenes voor de leerlingen. Na iedere scene gaan de leerlingen in groepjes met elkaar in gesprek. Als STIVA-partner ondersteunen we vanuit Grolsch Booze-project, op financieel vlak maar ook door het project in ons netwerk onder de aandacht te brengen.
Bekijk hier een video over het theatervoolichtingsproject Booze.
Samen met de campagne ‘Rijden Zonder Invloed’ hebben we verschillende acties uitgevoerd om consumenten en medewerkers bewust de maken van de gevolgen van rijden onder invloed. Zo hebben we bijvoorbeeld bijeenkomsten georganiseerd voor middelbare scholieren. In een 3D- tripping simulator konden de toekomstige of beginnende bestuurders op een veilige manier ervaren dat alcohol en verkeer niet samengaan. Ook tijdens de Grolsch Open Brouwerijdagen konden bezoekers ervaren hoe het is om onder invloed van alcohol deel te nemen aan het verkeer. Zij kregen de gelegenheid om met een zogenoemde Alco-kart een parcours af te leggen, waarbij de kart reageert alsof de bestuurder onder invloed van alcohol is. Een mooi voorbeeld van samenwerking op het gebied van verantwoord alcoholgebruik.