Laatste Nieuws

10 December 2018

Circulair denken en handelen in de bierindustrie

Duurzaamheid wordt steeds meer gemeengoed in het bedrijfsleven, en dit is eveneens het geval in de bierindustrie. Zo is Koninklijke Grolsch op verschillende manieren slagen aan het maken om hun verpakkingen duurzamer te maken. Hoe doen ze dit precies? Corporate Affairs Director Koert van ’t Hof, Marketing Manager Premium Brands Jaap Sühre en Packaging Material Development Specialist Joost Nawijn vertellen over de manieren waarop Grolsch haar groene imago waarmaakt.

Wat is het duurzaamheidsbeleid van Koninklijke Grolsch?

Van ’t Hof: “We hebben al jaren een actief duurzaamheidsbeleid bij Grolsch, en één van onze ambities is om in 2025 volledig klimaatneutraal te zijn. Vanuit die ambitie zijn de energietransitie en circulaire verpakkingen dus erg belangrijk. We willen steeds meer duurzame verpakkingen gebruiken en voor het grootste gedeelte gaat dit al erg goed. Zo is er in Nederland natuurlijk al een retoursysteem voor onze kratten voor thuisconsumptie, en worden al onze horecaproducten al in herbruikbare fusten en tanks geleverd. Die twee opgeteld zijn de bulk van ons verkoopvolume, dus het grootste gedeelte – circa 70 procent – is al circulair. Maar dit ontslaat ons natuurlijk niet van de verantwoordelijkheid om ook op andere gebieden nog flink wat slagen te maken. Hierbij speelt plastic voor onze blikverpakkingen bijvoorbeeld een belangrijke rol.”

Welke ambities hebben jullie nog meer?

Van ’t Hof: “Op het gebied van plastic verpakkingen zijn we nog met een aantal ontwikkelingen bezig die we in de nabije toekomst willen realiseren. Zo hebben we bierblikken die met een recyclingpercentage van 95 procent in Nederland al volop hergebruikt worden, maar om die blikken heen zitten plastic folies. Daar is an sich niets mis mee, aangezien plastic prima verpakkingsmateriaal is als het meerdere keren gebruikt kan worden. De ambitie die we hierbij dus hebben opgesteld, is dat we het gebruik van eenmalige plastics zoveel mogelijk gaan verminderen en de inzet van gerecycled plastic willen stimuleren. Onze eerste inzet is gewoon om zoveel mogelijk gerecycled materiaal te gaan gebruiken. Dat is best wel een uitdaging aangezien we ook met onze leveranciers in de markt moeten samenwerken. Want waar halen we die plastics dan vandaan? Het is in de markt namelijk nog best een uitdaging om ervoor te zorgen dat er hergebruikt plastic van hoge kwaliteit beschikbaar is. De eerste resultaten zijn echter veelbelovend!”

Lees het hele artikel hier

Terug