Weten hoe wij inclusiviteit & welzijn stimuleren? Lees het in onze DVO highlights.
Duurzame highlights 2023Manager CSI & Corporate Events
"We steunen vele projecten, initiatieven en verenigingen in de regio. We willen ons op verschillende fronten inzetten voor een duurzame leefomgeving."
Doelstelling
'Tijd voor elkaar' verder uitrollen en communiceren.
Resultaat
In 2023 hebben 220 collega’s deelgenomen aan 31 projecten. Samen hebben zij 1485 uur besteed aan vrijwilligerswerk. Voor elk uur dat wij vrijwilligerswerk doen betaalt Asahi een bedrag aan een goed doel naar keuze.
Doelstelling
Blijven werken aan bewustmaking, opleiding en competentie op het gebied van DE&I.
Resultaat
Er zijn inclusive leadership trainingen gegeven. Daarnaast zijn er verschillende initiatieven ontplooid vanuit onze DE&I (Diversity, Equity & Inclusion) werkgroep. Hierbij valt te denken aan een 'safe going out policy', menstruatieproducten op toiletten, een gender neutraal toilet en een female focusgroep.
Doelstelling
Percentage vrouwen in managementfuncties stijgt van 22% naar 26%.
Resultaat
4% stijging van het aantal vrouwen in management posities van 22% naar 26%.
Doelstelling
Minstens 50% vrouwelijke aanwas in managementfuncties.
Resultaat
50/50 aanname van mannen en vrouwen in managementfuncties.
Doelstelling
Veilighiedsbewustzijn (cultuur) verder ontwikkelen door uitrol Icare en Behavioral Based Safety (BBS) programma binnen het gehele bedrijf, waarbij we met name focussen op gedrag.
Resultaat
Afgelopen jaar hebben we verdere stappen gezet met ons Icare programma. Zo hebben we de Grolsch leiderschapsgroep getraind over het gehele programma Icare, als ook in detail ons management van ISCH om de zogeheten Icare conversaties - gesprekken over veiligheid & welzijn - te houden. Komend jaar gaan we door met het verder uitrollen hiervan in de rest van de organisatie.
Doelstelling
Verbeteren Health & Safety (H&S) standaarden met specifieke focus op machineveiligheid en contracytor management.
Resultaat
In samenwerking met AEI zijn er een aantal H&S standaarden verbeterd en hebben we deze vertaald in een zogeheten plan van aanpak voor Grolsch. Voor machineveiligheid en contractormanagement is het meerjaren- als ook jaarplan neergezet en in uitvoer.
Jaap Hulshof, Manager Sponsoring & Corporate Events – Koninklijke Grolsch
"Grolsch hecht veel waarde aan duurzaamheid, in de breedste zin van het woord. Veel mensen denken bij duurzaam ondernemen in eerste instantie aan het milieu. Maar aandacht voor mens, maatschappij en omgeving hoort daar ook bij. De regio is daarbij voor Grolsch ontzettend belangrijk. Door verschillende sociale initiatieven te ondersteunen dragen wij ons steentje bij aan een duurzame en sociale leefomgeving. Het geeft mij persoonlijk veel voldoening om dit namens Grolsch te kunnen doen en ik vind het mooi om te zien dat sociaal ondernemen ook bij andere bedrijven steeds meer de norm wordt".
Leonie Verloop - Vuurboom, Algemeen Coördinator – Stichting Present
"We geloven dat mensen bereid zijn om zich in te zetten voor een ander. Maar niet iedereen die wil, komt daadwerkelijk in actie. Want lang niet iedereen die wel iets wil doen heeft ook regelmatig tijd. En hoe weet je waar de hulp nodig is en of je hulp terechtkomt op de plek waar deze het hardst nodig is? Stichting Present vormt een brug tussen helper en hulpbehoevende. Hierdoor heeft de stichting inmiddels duizenden mensen kunnen helpen aan een nieuwe start. Tijdens de projectdagen ontstaan er waardevolle ontmoetingen tussen mensen die elkaar anders niet zo snel zouden tegenkomen. Fantastisch dat Koninklijke Grolsch haar medewerkers de tijd geeft om vrijwilligerswerk te doen en dat ze hiervoor de samenwerking met Present hebben opgezocht. Op die manier kunnen nog meer mensen geholpen worden. Laten we samen de beweging van omzien naar elkaar verder versterken!"
Paul Gelen, Manager Zorg & Projecten - Stichting Goal
"Stichting Goal heeft als doel om het deelnemen aan recreatieve activiteiten voor mensen met een zorgbehoefte toegankelijk te blijven houden door het leggen van sociale lokale verbindingen tussen zorginstellingen en bedrijven. Wij zijn blij dat Koninklijke Grolsch is toegetreden tot ons geweldige spitsengilde! Grolsch wil graag meer maatschappelijk verantwoorde activiteiten ondernemen en door onze samenwerkingsovereenkomst gaat dit zeker gebeuren. Elk personeelslid van Grolsch mag 16 uur besteden aan maatschappelijke projecten. Stichting GOAL faciliteert graag door middel van activiteiten en nodigt daar de medewerkers van Grolsch voor uit. Zij ondersteunen dan bewoners bij een activiteit, die hier anders niet aan mee hadden kunnen doen! Deze samenwerking gaat ongetwijfleld héél veel mooie GOAL's opleveren!".
Bij Grolsch vinden we het belangrijk om naast de productie, distributie en verkoop van onze geweldige bieren ook aandacht te hebben voor de wereld om ons heen. Daarom hebben we het vrijwilligersprogramma ‘Tijd voor Elkaar’ ontwikkeld. Binnen dit programma mogen alle Grolsch medewerkers twee werkdagen per jaar (16 uur) vrijwilligerswerk doen. Deze twee dagen krijg je van Grolsch, wat betekent dat je dit onder werktijd mag doen en hier geen dagen voor op hoeft te nemen. Een fantastische mogelijkheid om er vanuit de dagelijkse drukte even tussenuit te gaan en iets te betekenen voor een ander!
Gezondheid en veiligheid zijn onze nummer één prioriteiten. Daarom willen we het veiligheids- en gezondheidsbewustzijn binnen ons hele bedrijf verder verbeteren. Op verschillende manieren gaan we hier de komende jaren aandacht aan besteden. In 2020 zijn we gestart met een interne veiligheidscampagne, met collega’s in de hoofdrol. Op verschillende plekken vertellen collega’s wat veiligheid voor hen betekent en roepen ze andere collega’s op om óók veilig te werken. Ons doel? Dat iedereen na een werkdag weer veilig en gezond thuiskomt!
Weggooien is zonde! Daarom doneren we elk jaar onze overgebleven kerstpakketten aan Voedselbank Enschede-Haaksbergen. Mooi om op deze manier een bescheiden bijdrage te kunnen leveren aan het belangrijke werk dat de Voedselbank doet: directe voedselhulp bieden aan mensen die het tijdelijk zelf niet redden en voedselverspilling tegengaan.
Grolsch is verantwoordelijk voor een veilige werkplek. Zo volgen circa 70 medewerkers de jaarlijkse training bedrijfshulpverlening (BHV). De training bestaat uit een theoretisch deel en praktijkoefeningen. Onze BHV-ers kunnen direct in actie komen bij een calamiteit. Het merendeel van de Grolsch BHV-ers doet dit vrijwillig. Bij Shift Teamleaders is de BHV onderdeel van hun functie. Naast de groep BHV-ers beschikken circa 15 Grolsch- en security-medewerkers over een EHBO-certificaat. Zij kunnen ingrijpen bij zwaarder lichamelijk letsel. Op deze manier borgt Grolsch dat er altijd voldoende gekwalificeerde mensen beschikbaar zijn die eerste hulp kunnen verlenen in verschillende situaties.
De TruckRun is een jaarlijks terugkerend evenement voor mensen met een verstandelijke beperking, waarbij zij als bijrijder meerijden in een vrachtwagen. Grolsch doet in samenwerking met onze vervoerders Bolk Transport en Heisterkamp al jaren mee met 20 vrachtwagens.
Al enige tijd stellen we enkele van onze Grolsch business seats in de stadions van Go Ahead Eagles en de Graafschap ter beschikking aan supporters die vanwege een ernstige ziekte of een ongeluk niet mobiel genoeg zijn om naar een voetbalwedstrijd te komen kijken. Het doel is om deze supporters een fijne middag of avond te bezorgen. Bij De Graafschap stellen we samen met de club daarnaast voor iedere thuiswedstrijd twee VIP-kaarten ter beschikking voor buitengewoon goed 'noaberschap'. De kaarten zijn bedoeld voor mensen die zich in de regio (hebben) laten zien als voorbeeldige 'noabers'.
Onze regionale betrokkenheid is altijd erg groot geweest en dat willen we graag zo houden. We ondersteunen verschillende initiatieven, verenigingen en projecten in de directe omgeving van de brouwerij. Ook een goede relatie met onze buren, de inwoners van Usselo en Boekelo, vinden we erg belangrijk. We realiseren ons dat we als bedrijf impact hebben op onze omgeving. We informeren omwonenden daarom regelmatig over de gang van zaken. Zo worden zij onder meer op de hoogte gesteld van geplande onderhoud- en innovatiewerkzaamheden. Ook praten we belangenvertegenwoordigers uit beide dorpen tweemaal per jaar bij. Goed noaberschap noemen we dat.
In de Achterhoek worden met hulp van Stichting Pak An heel wat dromen waarheid. De Feestfabriek (organisator van o.a. de Zwarte Cross) en Grolsch zijn samen Stichting Pak An begonnen om goede ideeën voor de Achterhoek te ondersteunen met advies, coaching, promotie en geld. Samen willen we er voor zorgen dat deze mooie regio leuk blijft voor alle jongeren tussen de 18 en 80 jaar. Inmiddels is er een heel netwerk van organisaties en mensen ontstaan, die meehelpen of samenwerken met Pak An. Een mooi resultaat! En dat geeft ons vertrouwen dat we hiermee een aantal juiste snaren raken.In de Achterhoek worden met hulp van Stichting Pak An heel wat dromen waarheid, zoals de voetbalacademie MVVA voor meisjes. En wat te denken van het boek 65 Jaar De Graafschap, het ontwikkelen van gitaar pick-ups, de tuin van de Stadsboerin, een boekenkerk in Bredevoort of het project Meer Muziek in de Klas.