Een belangrijk aspect van duurzame bedrijfsvoering is transport. Om een volledig klimaatneutraal bedrijf te worden ondernemen we daarom verdere stappen om ook ons transport en aanhangende processen volledig te verduurzamen (scope 3). Hierbij willen we voldoen aan de huidige én toekomstige eisen rondom transport in Nederland.
Doelstelling
Diverse maatregelen in praktijk brengen om CO2 te reduceren, zoals retourplanning emballage / Horizon planning.
Resultaat
Dit zijn maatregelen waar we verder op voortborduren. We zijn begonnen met Horizon en gaan dit in 2024 uitbreiden. Daarnaast zijn we continue bezig om de efficiency in de planning aan te scherpen om 'lege kilometers' te voorkomen.
Doelstelling
Barge gebruik binnen de Asahi organisatie op de kaart zetten en tevens mogelijkheden onderzoeken om importstromen te verduurzamen.
Resultaat
In 2023 hebben we de importstromen en exportstromen met fusten van en naar de UK grotendeels via de barge afgehandeld. Op die manier maken we in Nederland gebruik van containertransport via de binnenvaart (intermodaal). Daarnaast zorgen we door het direct lossen / laden voor een 'roundtrip' (en voorkomen we 'lege kilometers).
Doelstelling
Mogelijkheden Transport Management Systeem (TMS) om per shipment CO2 verbruik in kaart te brengen in dashboard.
Resultaat
Maatregelen om dit te realiseren lopen. We moeten eerste de basis op orde hebben. Van daaruit gaan we testen wat de mogelijkheden zijn om dit te rapporteren in een dashboard.
Doelstelling
Opstellen van de C24-26 (C30) roadmap om 30% CO2 emissie reductie in 2030 te realiseren.
Resultaat
Roadmap is opgesteld (format), deze vullen we jaarlijks met resultaten van lopende acties en vullen we daarnaast aan met nieuwe acties en testen.
Alwin Kulsdom, Teamleader Shipping & Forwarding – Koninklijke Grolsch
“Om een volledig klimaatneutraal bedrijf te worden ondernemen we verdere stappen om ook ons transport en aanhangende processen volledig te verduurzamen (scope 3). Hierbij willen we voldoen aan de huidige én toekomstige eisen rondom transport in Nederland. We hebben de afgelopen jaren al mooie resultaten behaald op dit gebied: zo werd ruim 78% van al onze deepsea exportcontainers in 2020 via de binnenvaart richting de haven van Rotterdam vervoerd. Daarnaast rijden we voor onze pallet distributie in Nederland met voertuigen uit de hoogste emissieklasse (Euro-6) en maken we gebruik van extra lange vrachtwagens (LZV’s) voor de aanvoer van onze blikken en flessen. De komende jaren blijven we ons inspannen om nieuwe, duurzame stappen te blijven zetten op het gebied van transport. Ik ben er trots op dat ik bij een bedrijf werk dat hier zo actief mee bezig is!”
André Pluimers, Algemeen Directeur - Bolk Transport
“Sinds 1995 mag Grolsch zich ‘Koninklijk’ noemen. Rond die tijd ontstond eveneens de samenwerking met Bolk. Inmiddels rijden onze chauffeurs met zeven eigen Bolktrucks in de huisstijl van Grolsch dagelijks van de Grolsch brouwerij naar de distributiecentra van grote retailers en drankenhandels. Een samenwerking die zich vertaalt in een goed ingespeeld team dat vol passie, vakmanschap en trots werkt aan CO2 reductie en het verder verduurzamen van het distributieproces van het “groenste” biertje van Nederland. Samen met Grolsch kijken we altijd hoe het werk slimmer en duurzamer kan. Zo lopen er verschillende testen en onderzoeken op het gebied van automatisering en alternatieve brandstoffen. De ontwikkelingen staan nooit stil: we zijn continu bezig de mogelijkheden met elkaar te verkennen. Een voortdurend groeiende samenwerking met een duurzaam, Twents karakter om trots op te zijn!"
Toen Heisterkamp met het idee kwam om een test te doen met trucks en trailers met zonnepanelen op het dak hoefden we hier natuurlijk niet over na te denken! Momenteel rijden er twee vrachtwagens voor Grolsch, die zijn voorzien van zonnepanelen op het dak. De zonnepanelen zorgen ervoor dat de accu’s van de vrachtwagens continue worden bijgeladen door de zonnepanelen. Het grote voordeel hiervan is dat de trekker tijdens het laden en lossen niet constant hoeft te blijven draaien. Dit resulteert weer in minder dieselverbruik én minder CO2 uitstoot. Een ander voordeel is dat de accu’s langer meegaan en de kans op stilstand minder wordt. Een evaluatie moet uitwijzen of er meer vrachtwagens met zonnepanelen de weg op kunnen.
Slim combinatietransport met mout en bierbostel zorgt voor een enorme besparing van kilometers én CO2. Van Triest Veevoeders - afnemer van Grolsch bierbostel - haalt ook Mout op uit de provincie Groningen, bestemd voor onze brouwerij in Enschede. In plaats van met lege vrachtwagens weer terug te rijden vanaf de brouwerij, worden de vrachtwagens éérst gevuld met ons bierbostel. Op weg richting Groningen komen de vrachtwagens langs melkveehouders in Drenthe en Groningen, waar het bierbostel afgeleverd wordt. De weer lege vrachtwagens rijden vervolgens door naar de provincie Groningen, om daar opnieuw gevuld te worden met mout voor onze brouwerij. Een proces dat telkens herhaald wordt: een slim staaltje transport dus!
Deze ritten worden zo'n 15 á 20 keer volbracht in een week, in combinatie met het transport van bierbostel. De efficiënte manier van vervoeren zorgt voor een besparing van ongeveer 350 km per rit, wat oploopt tot 5.500 km per week en wel 275.000 km per jaar. De besparing van het aantal kilometers zorgt natuurlijk ook voor een forse besparing in CO2: op jaarbasis ongeveer 20.000 kilo.
In 2023 mochten we onze tweede Lean & Green NL star in ontvangst nemen. Een mooie waardering voor onze inspanningen om onze distributiestromen - waaronder kelderbier, export en De Klok Dranken - verder te verduurzamen. Door de samenwerking met onze partners Bolk Transport bv, Combi Terminal Twente B.V. en Heisterkamp Transportation Solutions hebben we deze tweede ster kunnen behalen. En nu op naar de derde star!
Voor transport van exportcontainers maken we veel gebruik van de binnenvaart. Hierdoor besparen we aanzienlijk op de CO2-uitstoot. Bij Combi Terminal Twente in Hengelo komen de lege containers via het Twentekanaal binnen en gaan ze geladen weer weg. Daarnaast maken we ook regelmatig gebruik van containers die gelost zijn en leeg in het depot staan.
In 2018 hebben we een gedeelte van onze vrachtwagens vervangen door Euro 6 vrachtwagens. Dit zijn vrachtwagens die voldoen aan de hoogste emissienorm. In 2020 zijn ook onze andere vrachtwagens vervangen, waarmee ons gehele dedicated wagenpark (14 trucks) uit EURO-6 vrachtwagens bestaat.
Onze glas- en blikleveranciers rijden met zogenaamde eco-combi’s. Deze extra lange, zware vrachtwagens kunnen 42 in plaats van 30 pallets vervoeren. Dit bespaart al snel 80 vrachten per jaar en de verwachting is dat dit aantal verder gaat oplopen. Een behoorlijke reductie in CO2-uitstoot.