GEZOCHT: Nieuw woord voor ‘vrijwilliger’
In de strijd tegen eenzaamheid bundelen artiest Dio en Humanitas, ondersteund door Grolsch 0.0, op creatieve wijze hun krachten om vrijwilligers aan te trekken
Impactmakers, helpende handjes, empowerment partners of goodwill ambassadeurs; wie nieuwe vrijwilligers zoekt, zal de taal van de doelgroep moeten spreken. Daarom slaan Humanitas en Grolsch in een ‘Een Ode aan…’ de handen ineen met niemand minder dan artiest Dio en roepen Nederland op om het woord vrijwilliger af te stoffen en te herformuleren. Immers, elkaars taal spreken bevordert het gevoel van verbondenheid en inclusie en dat is precies waar we naar op zoek zijn in de strijd tegen eenzaamheid.
De behoefte aan menselijke connectie is universeel, toch groeit het aantal mensen dat eenzaam is met de dag. Volgens Humanitas is er dringend behoefte aan meer vrijwilligers tussen de 25-40 jaar om eenzaamheid tegen te gaan in diezelfde leeftijdscategorie. Samen met woordkunstenaar en artiest Dio gaat Humanitas op zoek naar een nieuw woord voor vrijwilliger. Zo hopen zij vrijwilligerswerk een nieuwe lading te geven, als iets dynamisch, impactvol en in lijn met de ambities van deze leeftijdsgroep.
Uit onderzoek van Humanitas in samenwerking met Grolsch blijkt dat bijna de helft (46%) van de ondervraagden de term vrijwilligerswerk te breed vindt en ruim drie op de tien geven aan niet precies te weten wat het inhoudt als iemand zegt vrijwilligerswerk te doen (32%). Opvallend is dat 98% van de ondervraagden aangeeft dat vrijwilligerswerk waardevol is. Tweederde geeft zelfs aan dat vrijwilligerswerk onmisbaar is voor de samenleving (62%).
Jerzy Soetekouw, directeur bij Humanitas: “We zien dat er steeds meer jonge mensen bij ons om hulp vragen. Deze groep matchen met iemand uit dezelfde leeftijdscategorie is nu heel lastig. Door het concept van vrijwilligerswerk anders te laden, hopen we mensen aan te trekken die zich er eerder van verwijderd voelden. Vrijwilligerswerk is namelijk niet alleen een belangeloze daad voor een ander, maar ook een investering in jezelf, menselijke verbinding en het maken van een verschil.”
Start initiatief
Vanaf 12 september doet Dio op zijn Instagram pagina een oproep voor het bedenken van een nieuw woord. De komende maanden zal hij zich nog verder inzetten om meer mensen te inspireren zich aan te melden als vrijwilliger.
Dio: “Eenzaamheid treft tegenwoordig niet alleen ouderen, maar ook mijn generatie. Ik weet uit eigen ervaring hoe je kunt worstelen met eenzaamheid en hoe een hechte band of betekenisvolle verbinding een verschil kunnen maken. Ik geloof sterk in deze campagne en hoop enerzijds dat het gaat bijdragen aan het verminderen van eenzaamheid, dat meer mensen zich aanmelden, en anderzijds dat het mensen een gevoel van voldoening kan geven wat hun eigen welzijn weer ten goede komt. Want we zijn tegenwoordig allemaal ‘druk’, maar we mogen niet te druk zijn voor elkaar.”
Écht contact
Grolsch ondersteunt Humanitas door de gemeenschappelijke waarden van: tijd maken voor elkaar en echte aandacht hebben voor elkaar. Bij zowel Humanitas als bij Grolsch, staat dit centraal, écht contact tussen mensen, van mens tot mens.
Melanie Koning, namens Grolsch: “Grolsch wil haar sociaal-maatschappelijke rol kracht bij zetten en verantwoordelijkheid nemen, niet alleen in communicatie maar door ook écht te doen. Het doel van deze samenwerking is om onze communicatiemiddelen, kennis en mensen beschikbaar te stellen aan Humanitas zodat zij hun aantal vrijwilligers in een moeilijk bereikbare doelgroep kunnen vergroten en er uiteindelijk minder mensen kampen met gevoelens van eenzaamheid.”
Meedoen
Terug