- Nederlands
- English
Tijdens mijn master Bedrijfskunde in Wageningen besloot ik mij in 2013 in te schrijven voor het Meet A Mentor programma. Dit programma bood 20 young professionals de kans om bij vier aansprekende werkgevers (vijf studenten per bedrijf) een aantal dagen mee te draaien. Na een interessante marketing stage bij Heinz en een leerzame thesis bij Nutreco was ik op zoek naar een ‘kijkje in de keuken’ bij mijn potentiële 1e werkgever. Grolsch was één van de vier deelnemende bedrijven en na een aantal intensieve selectierondes werd ik aan Grolsch gekoppeld.
Tijdens de Meet A Mentor dagen vielen mij twee dingen op bij Grolsch. Ten eerste: medewerkers van Grolsch zijn intens trots op het merk en de werkgever Grolsch. Ik woon zelf in Utrecht en was slecht bekend met Grolsch. Terwijl ik meer leerde over de rijke historie, de moderne brouwerij en het portfolio van Grolsch werd het voor mij langzaam duidelijk: wat een gaaf bedrijf! Ten tweede: bescheidenheid. Een brouwer met 400 jaar historie, de wereldwijd iconische beugelfles en een van de modernste brouwerijen ter wereld; waarom zou je bescheiden zijn (dacht ik)? Grolsch heeft een waanzinnig marktaandeel in het oosten van het land, maar waarom zien we Grolsch zo weinig in het westen? Enfin, hier kom ik later op terug.
Na het afronden van mijn scriptie ben ik in september 2014 vol enthousiasme bij Grolsch begonnen. Eerst op de shopper marketing afdeling, waar ik Point-of-Sale materialen en activaties voor het horecakanaal ontwikkelde. Een uitstekende opstap naar mijn huidige functie, waar ik jullie graag wat meer over wil vertellen.
Vanaf april 2016 ben ik in de regio Leiden-Haarlem actief als Accountmanager Horeca. Hierin ben ik ongeveer 50% van mijn tijd bezig met relatiebeheer en zodoende verantwoordelijk voor zo’n 200 bestaande horecaklanten, met twee doelen. Ten eerste wil ik ambassadeurs voor het bedrijf Grolsch en haar portfolio creëren, ten tweede is het mijn doel om te zorgen dat mijn klanten zoveel mogelijk van onze mooie bieren schenken en dat zowel de klant als Grolsch hier beter van worden. De grote aandacht voor speciaalbieren in de huidige markt sluit uitstekend aan bij ons mooie aanbod aan speciaalbieren van Grolsch, Grimbergen en Meantime. Wist je bijvoorbeeld dat ons horecaportfolio tegen de 40 bieren omvat?
De andere 50% van mijn tijd ben ik bezig ons marktaandeel in het westen van het land verder te vergroten middels acquisitie. En hier gaat mijn hart sneller van kloppen! Waar Grolsch in het oosten van Nederland de hoogste top of mind awareness heeft, is dat in het westen van het land veel minder het geval. Acquisitietrajecten zijn daarom uitermate uitdagend en vereisen een goed netwerk, goede samenwerking met de drankenhandel, een goed verhaal, een flinke portie lef en een gezonde dosis zelfvertrouwen. Ik ben er zeker van dat mijn sales collega’s in het westen v/h land en ik met merken als Kornuit, Peroni en Meantime de juiste tools in handen hebben om de komende jaren veel horecazaken voor ons te winnen.
Vanaf 2018 krijg ik de kans mijzelf nog meer te richten op dat waar ik energie van krijg, het winnen van nieuwe klanten. We zijn dan ook op dit moment aan het werven voor een nieuwe collega, die mijn huidige relaties van mij over kan nemen en zich vol kan storten op het behouden en uitbreiden van deze relaties.
Als ik ’s ochtends in de auto stap en weet dat ik afspraken heb met meerdere ondernemers die nog niet mijn bieren schenken, dan voel ik de energie in mij borrelen en heb ik maar 1 doel: zorgen dat Grolsch ook hún brouwerij wordt! Stapje bij beetje wordt Grolsch zo de meest geliefde brouwerij van Nederland. Proost!