- Nederlands
- English
Afgelopen weekend heb ik mijn vrije tijd doorgebracht in Brugge. Een mooie stad met bovendien een rijke biercultuur, dus een brouwerijbezoek mocht uiteraard niet ontbreken. Altijd mooi en interessant om een kijkje te nemen in de keuken van andere brouwers.
De laatste jaren zien we grote en mooie ontwikkelingen plaatsvinden in de biermarkt. Denk aan de opkomst en harde groei van alle speciaalbieren en Radler’s, maar ook aan het feit dat het aantal bierbrouwerijen in Nederland is gestegen van 90 in 2007 naar maar liefst 370 in 2017! Met de opkomst en harde groei van onze Radlers, ons mooie speciaalbier-portfolio en onze prachtige nieuwe proefbrouwerij gaat Grolsch zeker mee in deze trends. Wist je bijvoorbeeld dat we alleen al dit najaar van hieruit 4 nieuwe speciaalbieren op de markt brengen? En dat onze Weizen-IPA ook hier ontstaan is? Zeker een bezoekje waard!
Maar wat doe ik nou precies bij Grolsch? Ik kan me voorstellen dat Revenue Manager niet als een alledaagse functie klinkt. Als Revenue Manager bij Grolsch ben ik onder andere verantwoordelijk voor onze prijs- en promotiestrategie, het vertalen van commerciële initiatieven naar omzetplannen en het adviseren en ondersteunen bij bijvoorbeeld jaargesprekken met onze klanten. Ook is het belangrijk dat ik hierin meedenk met de hele keten. Bijvoorbeeld; wanneer we een nieuw product lanceren is het van groot belang dat we een (advies)prijsstelling neerzetten die ook interessant is voor de consument en onze handelspartners (retailer, drankenhandel en horeca-ondernemer). Het is een functie die eigenlijk op het snijvlak zit van het commerciële en het financiële, wat het dan ook zo leuk en divers maakt!
In de blog van Christian heb je kunnen lezen dat onze jaarplannen recentelijk gepresenteerd zijn. Bij het schrijven van onze jaarplannen is mijn rol onder andere het vertalen van deze plannen in concrete omzetplannen. Het leuke is dus dat ik al vroeg op de hoogte ben van al deze jaarplannen en hier een zeer centrale rol in mag spelen! Het moeilijke is dan wel om mijn mond te houden tegen bijvoorbeeld vrienden over al deze mooie plannen. Maar ik kan jullie net als Christian bevestigen dat er weer veel moois aan zit te komen!
Naast mijn functie heb ik dit jaar ook het Young Development Programme afgerond, een erg nuttig en vooral superleuk programma op het gebied van persoonlijke ontwikkeling waar ik samen met 11 collega’s aan deel heb genomen! Als je ooit overweegt een startersfunctie bij Grolsch te doen, is de kans groot dat je hieraan zult deelnemen!
Het leuke aan de functie van Revenue Manager is dat je eigenlijk midden in de organisatie staat. Ik heb nauw contact met bijvoorbeeld mensen van Sales, Marketing en Finance. Erg leuk om op deze manier veel verschillende mensen te spreken. Het bijzondere van Grolsch is dan ook dat hier een erg diverse mix aan mensen werkt. Zo hebben we natuurlijk vanuit onze roots veel mensen uit de regio, maar werkt er bij Grolsch ook een steeds grotere groep mensen uit het midden en westen van ons land. Maar allemaal even trots om voor Grolsch te mogen werken!