- Nederlands
- English
Mart is brandmanager Grolsch Speciaalbieren en o.a. verantwoordelijk voor de introductie van ons craftbeer merk Meantime. Hij woont in Amsterdam, waar hij twee à drie dagen in de week werkt op ons kantoor in Amsterdam en de overige dagen in Enschede op de brouwerij. Op deze manier vinden veel collega's binnen Grolsch de afstand heel goed te combineren! Lees het verhaal over zijn werkzaamheden als brandmanager bij Grolsch.
Start small, think big!
Tegenwoordig ontkom je er bijna niet meer aan: speciaalbier is hot! En laat dat nou net iets zijn waar ik in mijn rol als brandmanager Grolsch Speciaalbier verantwoordelijk voor ben en van daaruit veel bezig ben met nieuwe productontwikkelingen.
Momenteel zien we dat consumenten steeds vaker nieuwe bieren willen ontdekken en aan mij de taak om goed in te spelen op die behoefte. Het afgelopen jaar heb ik onder het mom van ‘start small, think big’ het concept ‘De Grolsch Proeverij’ gelanceerd. Een unieke serie speciaalbieren gebrouwen in de proefbrouwerij van Grolsch. Per jaar brouwt meesterbrouwer Marc Janssen zes verschillende bieren, welke we op kleine schaal lanceren bij zo’n 50 geselecteerde Grolsch Proeverij zaken. Vervolgens vragen wij de consument en de ondernemer actief naar hun mening over onze nieuwste innovaties. Dit helpt ons om uiteindelijk te bepalen welke bieren we op nationale schaal gaan lanceren en dus gaan brouwen in de ‘grote brouwerij’.
Het mooie aan dit concept is dat hier eigenlijk vier elementen heel goed samen komen: allereerst spelen we in op de consument die graag wil ontdekken, daarnaast bieden we horecaondernemers de mogelijkheid om zich te onderscheiden van concurrentie. Verder draagt dit concept bij aan het innovatieve karakter van Grolsch en zorgt het ervoor dat wij op een agile manier (sorry voor de woordkeuze) kunnen innoveren.
De bieren komen tot stand door een nauwe samenwerking tussen de afdelingen insights, marketing, sales en onze brouwers. Elke twee weken zitten we samen om, vanuit de consumenten- en markttrends gecombineerd met de creativiteit van de brouwers, te bepalen wat onze nieuwste innovatie moet zijn. Hierbij moeten we natuurlijk ook veel verschillende bieren proeven….
Als brandmanager ben je gedurende dit hele proces verantwoordelijk, dus vanaf het moment dat we de bierstijl bepalen tot en met het moment dat het bier verkrijgbaar is voor de consument. Denk hierbij aan het launchplan, ontwikkeling van verpakkingen, content ontwikkeling, activaties, maar ook een businesscase. Ik kan niet anders zeggen dat het me echt een fantastisch gevoel gaf toen we met Grolsch Weizen-IPA dit hele traject doorlopen hadden en je uiteindelijk iemand in een kroeg dit bier ziet bestellen, of ons product van het schap ziet pakken. Over een paar weken zal nummer twee, Grolsch Session-IPA, volgen!
Het leuke aan mijn rol als brandmanager is dat dit nog maar één kant van mijn functie is. Op het moment van schrijven hebben we net onze nieuwe campagne voor het Grolsch merk gelanceerd: ‘Proef Karakter’. Samen met twee andere collega’s, waarmee we het Grolsch-team vormen, hebben we deze campagne het afgelopen jaar ontwikkeld. Een proces waar veel bij komt kijken: het begint met het formuleren van de campagne doelstellingen en het briefen van de creative agency. Vervolgens ontwikkelen we een creative idea, doen we consumentenonderzoek, stellen we een mediaplan op en vertalen we het creative idea door naar allerlei verschillende touchpoints om er een holistische campagne van te maken. Een enerverend periode die niet over één nacht ijs is gegaan, maar uiteindelijk wel een campagne heeft opgeleverd waar ik hartstikke trots op ben. Het woord is nu aan de consument, dus aan jou! Laat me daarom vooral weten wat je ervan vindt….