Blog DUURZAAM. KARAKTER.
Dubai, 2015. De start van mijn woon- en werkperiode in het buitenland. Ik zal eerlijk zijn: mijn eerste weken in dit land waren best even wennen. Een warm (zeg gerust heet!) klimaat, verschillende culturen bij elkaar, de gevoelsmatige tegenstrijdigheid van een super modern land (die gebouwen!) met daarnaast de zichtbare Islamitische cultuur. Ik moest echt even acclimatiseren, maar tegelijkertijd vond ik het zo gaaf! De wereld heeft zoveel meer te bieden dan alleen dat wat je kent vanuit je eigen, vertrouwde omgeving.
Tijdens mijn woon- en werk periode in het buitenland heb ik zelf mogen ervaren hoe belangrijk aandacht voor diversiteit & inclusiviteit is. Dat dit tegenwoordig veelgehoorde begrippen zijn weten we allemaal, maar wat houdt het eigenlijk écht in? Binnen Grolsch werken we er hard aan om deze begrippen te integreren in onze dagelijkse manier van werken. Dat is nog best een uitdaging soms, maar ik vind het geweldig om deze reis samen met mijn collega’s te maken!
Verschillende culturen
In Dubai begon ik mijn carrière bij Executives for Hospitality, een werving- en selectiebureau dat gespecialiseerd is in managementfuncties voor de horecasector. Hier kwam ik in aanraking met sollicitanten en klanten van allerlei nationaliteiten en culturen. Het wonen in een land waarin er zoveel verschillende culturele achtergronden zijn, was het podium voor open gesprekken met onbekenden. De vraag; “Hi, where are you from?” was de start van vele mooie gesprekken over cultuur, gewoontes, religie en het dagelijks leven. Ik voelde mij hierdoor nooit alleen in deze grote miljoenenstad en juist doordat er zoveel verschillende mensen woonden, voelde ik me ook nooit anders en had ik het gevoel dat ik écht gezien werd. Feesten zoals Diwali, Kerst en het Suikerfeest werden vol overtuiging gezamenlijk gevierd: inclusiviteit ten top!
In de zoektocht naar werknemers voor de prachtige hotels waar ik personeel voor mocht werven, merkte je dat de diversiteit aan medewerkers ook echt bijdroeg aan het business succes. Zij waren namelijk een afspiegeling van de diverse toeristen die kwamen overnachten in de hotels en dat zorgde voor een unieke klantervaring. Daarnaast merkte je ook dat de medewerkers onderling veel van elkaars gebruiken en cultuur wilden delen en dit zorgde voor hechte, bevlogen teams. Binnen mijn huidige rol bij Grolsch neem ik deze mooie verhalen en ervaring mee, mijn innerlijke drive om te weten wat mensen drijft en waar ze een passie voor hebben is hierdoor alleen maar versterkt!
Talenten benutten
Inmiddels werk ik alweer 1,5 jaar met veel plezier bij Grolsch en gelukkig vinden we ook hier diversiteit en inclusiviteit belangrijk. In mijn rol als Talent Acquisition Specialist spreek ik dagelijks allerlei mensen voor verschillende functies. Dat ik met zoveel verschillende mensen en achtergronden te maken heb, maakt mijn werk ontzettend leuk en afwisselend. Bij Grolsch proberen we ook echt in contact te komen met verschillende doelgroepen. Zo onderhouden we contacten met zowel MBO als HBO instellingen en Universiteiten, maar hebben we bijvoorbeeld ook een samenwerking met Vrouwen in de Techniek. Samen zetten we ons in voor méér vrouwen in de techniek - en dus meer diversiteit op de werkvloer. Daarnaast gaan we intern het gesprek met onze medewerkers aan over D&I. We zijn samen met andere mooie bedrijven in Twente aangesloten bij de learning community Diversiteit & Inclusiviteit Twente en wisselen hierin actief ervaringen en best practices uit.
Duidelijke doelen
Binnen Grolsch willen we de komende jaren diversiteit en inclusiviteit op onze werkvloer nog meer stimuleren. Dat is ook de reden dat we dit tot één van onze zes duurzaamheidsspeerpunten hebben gemaakt. We hebben ook duidelijke doelstellingen geformuleerd waar we de komende jaren naartoe werken. Zo moet bijvoorbeeld het aandeel vrouwen in managementposities doorgroeien naar 30% in 2025. We vinden dat iedereen een gelijke behandeling en ondersteuning verdient ongeacht geslacht, leeftijd, etniciteit, seksuele oriëntatie, sociaaleconomische achtergrond, religie, politieke overtuiging of mogelijke beperking en willen een werkgever zijn waar iedereen zich welkom voelt. We zijn goed op weg, maar de komende jaren kunnen – en gaan - we nog veel stappen maken om hier nog beter invulling aan te kunnen geven.
Shine as you are
Ook binnen Asahi – ons moederbedrijf – krijgen de begrippen diversiteit en inclusiviteit steeds meer betekenis. Onder de noemer ‘Shine AS YOU ARE’ starten we binnenkort een mooie campagne, die laat zien dat we onze verschillen in wie je bent en hoe je bent moeten koesteren. Met bijna 30.000 medewerkers van over de hele wereld zijn we in ieder geval verzekerd van heel veel diversiteit!
Heb je vragen, opmerkingen of tips op het gebied van Diversiteit & inclusiviteit? Ik hoor ze graag van je!
Daniek Marcus
Talent Acquisition Specialist
Terug