Blog DUURZAAM. KARAKTER.
‘Niks is mooier dan jezelf ‘de blubber’ fietsen en daarna rustig met een fijn glas vitamine-B te herstellen. Tijdens die kilometers op de fiets komt maar weer naar voren hoe mooi deze kant van Nederland is. En als je je daar bewust van bent, komt de gedrevenheid om het beter te willen doen op het gebied van duurzaamheid vanzelf!'.
'Iedereen is zich in toenemende mate bewust van duurzaamheid en verlangt verantwoorde producten. Ook ik vind het belangrijk om zoveel mogelijk duurzame keuzes te maken en ben blij dat ik dit in mijn werk ook elke dag mag doen. Bij Grolsch vragen we ons namelijk voortdurend af of ons proces milieuvriendelijker kan en blijven we innoveren. Het is een uitdaging om dezelfde resultaten te behalen met steeds duurzamere verpakkingen. En dat lukt ons aardig!
Als verpakkingsspecialist bij Grolsch heb ik al veel mooie projecten meegemaakt. Zoals de ontwikkeling van ons Kornuit krat, dat helemaal van gerecycled consumentenplastic is gemaakt. Maar ook het gebruik van lichtere flessen en hergebruik en besparing van foliemateriaal zijn mooie voorbeelden van innovatieve en duurzame projecten binnen onze brouwerij. Toch is er één project dat er voor mij uitspringt: de introductie van onze duurzame TopClip verpakking.
Hetzelfde karakter, duurzaam verpakt
De TopClip is een volledig recyclebare, biologisch afbreekbare kartonnen verpakking. De smaak van ons bier is ongewijzigd: hetzelfde karakter dus, maar nu nog duurzamer verpakt. Met deze overstap willen we de nieuwe norm zetten voor blikverpakkingen: we zijn de eerste brouwer in Nederland die deze verpakking introduceert en daarmee de consument de kans geeft een duurzame keuze te maken. Met de overschakeling op de TopClip besparen we jaarlijks ruim 100.000 kilo plastic! Deze hoeveelheid komt overeen met ruim 4 miljoen nieuwe plastic tassen.
Enige machine in de wereld
Natuurlijk ging hier een intensieve voorbereidingsperiode aan vooraf. In 2019 - toen we al aan het kijken waren naar een alternatief voor plastic - zag ik het eerste prototype op een Smurfit Kappa Innovatiedag. Vervolgens werd er contact gelegd met Smurfit Kappa, wat de start bleek van een goede samenwerking. Gelijk was duidelijk dat er een machine ontwikkeld moest worden voor het verpakken van de TopClip. Smurfit Kappa is daarvoor een joint venture aangegaan met de Duitse machinebouwer KHS. De machine paste in onze bestaande lijn en kon na de nodige voorbereiding goed geïntegreerd worden. Al met al zijn we zo’n twee jaar bezig geweest. De machine bij Grolsch is de eerste - en voorlopig enige. Gaaf toch, dat ‘ ie hier in Enschede staat?
Uitgebreide testperiode
In 2020 hebben we een uitgebreide test gedaan bij 18 PLUS supermarkten. Hoe stevig en gebruiksvriendelijk is de TopClip? En welke invloed heeft luchtvochtigheid op de verpakking? Allemaal vragen waar we een antwoord op moesten krijgen. We hebben ook een externe Life Cycle Analysis laten uitvoeren. Hiermee werd bevestigd dat de TopClip doet wat we verwachtten: de milieu-impact fors verlagen. Op basis van deze resultaten bleek de TopClip voor ons de beste keus: in de TopClip vinden we een oplossing zonder lijm, besparen we fors op CO2 uitstoot en plastic én behouden we optimaal gebruikersgemak. Dit maakt de overschakeling op de TopClip voor ons iets waar we ontzettend trots op zijn!
Meer bewustwording, minder plastic
Is karton nu echt zoveel beter dan plastic? Dit is een discussie die nog steeds gaande is, op heel veel gebieden. Volgens de studie die wij hebben laten uitvoeren, komt de TopClip beter uit de bus ten opzichte van folie. Maar, zoals ook bij veel IT problemen, zit het probleem tussen de stoel en de monitor: het probleem zit niet alleen in het materiaal, maar ook in hoe we hier mee omgaan. Daarom ben ik blij dat we binnen Grolsch ons steentje bij kunnen dragen door de bewustwording groter te maken en de plastic berg een stukje kleiner.
Heb je vragen, ideeën of opmerkingen over dit onderwerp? Neem dan gerust contact met me op!'.
Joost Nawijn,
Packaging Material Development Specialist
Terug