43% Nederlanders kent het Wilhelmus niet uit het hoofd
Grolsch drukt spiekbriefje eerste couplet op Oranje Blik
Nu Koningsdag dit jaar is omgedoopt tot Woningsdag moet koning Willem-Alexander dit jaar zijn verjaardag op een andere manier vieren dan hij gewend is. Om hem toch een beetje in het zonnetje te zetten, is er maandag om 16.00 uur een national toostmoment geïnitieerd. Daarnaast roept het Amsterdamse Concertgebouworkest op om om 10.00 uur met het hele land het volkslied te zingen. Maar dat kan nog best een ongemakkelijk situatie worden, want er zijn maar weinig Nederlanders die zeggen goed bekend te zijn met het Wilhelmus, blijkt uit onderzoek van bierbrouwer Grolsch*. Maar liefst 3 op de 5 Nederlanders (62%) zegt slechts een beetje tot niet bekend te zijn met ons volkslied. Omdat de bierbrouwer graag wil dat iedereen maandag uit volle borst kan meezingen, hebben ze het eerste couplet van het Wilhelmus afgedrukt op een speciaal Oranje Blik.
Spoedcursus Wilhelmus
De kennis van Nederlanders over het Wilhelmus laat te wensen over. Dat we doorgaans alleen het eerste couplet zingen, weten de meeste Nederlanders wel (79%). Minder goed op de hoogte zijn we van de officiële lengte van het volkslied. 71 procent van de Nederlanders weet niet dat het Wilhelmus in totaal 15 coupletten kent. Ook weten veel mensen niet wat het Nederlandse volkslied uniek maakt. Vier op de vijf Nederlanders (79%) zijn er niet van op de hoogte dat het Wilhelmus het oudste volkslied ter wereld is.
Blijf ik tot in den doed of dood?
De lengte van het lied en welk couplet we zingen daargelaten, zit het ook niet helemaal snor met onze kennis over de tekst van het Wilhelmus. Twee op de vijf Nederlanders (43%) geven toe het eerste couplet niet volledig uit hun hoofd te kunnen zingen. Er bestaan wat twijfels over de tekst. De zin ‘Den vaderland getrouwe’ wordt volgens 44 procent van de Nederlanders gevolgd door ‘Blijf ik tot in den doed’ in plaats van ‘Blijf ik tot in den dood’. Opvallend is dat jongeren (18-34 jaar) dit beter weten dan 65-plussers. 61 procent van de jongeren kent de juiste tekst tegenover 36 procent van de ouderen. Na ‘Een Prinse van Oranje’ zingt bijna een vijfde (17%) foutief ‘Ben ik, vrij, vereerd’ in plaats van ‘Ben ik, vrij, onverveerd’. Hier zijn ouderen dan weer net iets meer tekstvast (respectievelijk 77% en 65%).
Spiekbriefje van Grolsch
Om geen flater te slaan tijdens het zingen van het Wilhelmus biedt Grolsch een spiekbriefje. De bierbrouwer heeft namelijk het eerste couplet van het volkslied gedrukt op hun Oranje Blikken. Maandag om 10.00 uur kunnen deze als spiekbriefje gebruikt worden zodat iedereen kan meezingen en om 16.00 uur om te proosten tijdens de nationale toost. Aangezien Koningsdag nu een andere invulling krijgt, maar de Oranje Blikken wel al op voorraad waren, heeft Grolsch besloten van een nood een deugd te maken en de blikken ook in te zetten als extra steun voor #helpdehoreca. Consumenten worden opgeroepen om een vrolijke, oranje Koningsdag-foto te maken met het Oranje Blik en deze te delen op social media met #helpdehoreca en @grolsch_nl om zo kans te maken op een #helpdehoreca-waardebon ter waarde van € 25,-. Grolsch stelt 1.000 waardebonnen beschikbaar.
* Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door Team Vier in opdracht van Grolsch in april 2020. Aan het onderzoek namen 1.094 respondenten deel. Het onderzoek had als doel het in kaart brengen van de kennis van Nederlanders over het Wilhelmus.
Terug